✍️ Friedrich Schäper - 27.05.2024
Erst wie etwas genau gesagt und ausgedrückt wird, gibt den Worten ihre Bedeutung und lässt die Geschichte lebendig werden.
Der Artdirektion stehen sämtliche künstlerischen Mittel zur Verfügung. Besonders wichtig sind Kontraste. Sie können verwendet werden, um Spannung aufzubauen oder Gefühle zu verstärken.
Ein Spiel zwischen Licht und Schatten, zwischen lauten und leisen Momenten, zwischen kräftigen und sanften Farben, Fülle und Leere. All das erzeugt Rhytmus und kann die Geschichte auf emotionaler Ebene bereichern und den Zuschauer tiefer in das Geschehen hineinziehen.
The Tools of Art Direction
It is only through tone and the way we say a word that expresses the true meaning of what we say.
Art direction is the craft of mastering this tone and feel through the means of artitic expression. Contrasts out of everything is especially important.
A play between light and shadow, between loud and quiet moments, between bold and gentle colors, fullness and emptiness — all of this creates rhythm and can enrich the story on an emotional level, drawing the viewer deeper into the events.
KONTRASTE:
CONTRASTS:
Anfang 2019 wandte sich Fabian & Fred an uns, um bei der Umsetzung eines Kinder Kurzfilms “Ich habe keine Angst” zu helfen.
Uns wurde unter anderem die Artdirektion anvertraut. Regisseurin Marita Meyer, hatte die Idee entwickelt, die Geschichte geschrieben und bereits mit anderen Künstlern eine Stilrichtung entwickelt. Diese musste jedoch geändert werden, da die Länge des Films, das Ziel des Vorschulpublikums und das Budget nicht mit den vorhandenen Konzepten zusammen passten. Außerdem war es der Produktionsfirma wichtig, dass alles so entwickelt wurde, dass es zukünftig auch als Serie produziert werden könnte. Was einen noch kürzeren Produktionszeitraum und geringeres Budget erforderte. Es brauchte also ein besonders gut ausgeklügeltes Rezept.
In early 2019, Fabian & Fred approached us to help with the production of a children's short film, "I Am Not Afraid."
Among other things, we were entrusted with the art direction. Director Marita Meyer had developed the idea, written the story, and already worked with other artists to develop a style. However, this needed to be changed because the length of the film, the target pre-school audience, and the budget did not match the existing concepts.
Additionally, it was important to the production company that everything be developed in such a way that it could also be produced as a TV series in the future, which required an even shorter production scale. Therefore, a particularly well-thought-out plan was needed.
Das Script visualisieren - Story Moments
Noch bevor ein Storyboard erstellt wurde, hatte Friedrich von Studio Huckepack schon die Möglichkeit mit 2 Künstlerinnen von Fabian&Fred: Alba Dragonetti und Katharina Rival erste Ideen für Szenen zu entwickeln.
Eine einfache Skizze ist schnell gemacht und kann schon sehr viel erzählen. Es spielen erstmal nur Komposition, Formsprache, hell & dunkel, gross & klein eine Rolle.
Eine tolle Möglichkeit zusammen den Film zu finden ohne zu sehr ins Detail zu gehen. Es entstanden viele Skizzen zu verschiedenen Momenten in der Geschichte.
Visualizing the Script - Story Moments
Even before a storyboard was created, Friedrich had the opportunity to develop initial scene ideas with two artists from Fabian & Fred: Alba Dragonetti and Katharina Rival.
This would be great to inform storyboarding as well as exploring Maritas vision early on.
A simple sketch doesn't take much time but can already conveys a lot. Initially, only shapes, light & dark, and large & small play a role. It's a great way to collaboratively discover the film without wasting much time in details.
Over 2 months a lot of sketches of different story moments came together.
Friedrich Schäper
Friedrich Schäper
Friedrich Schäper
Alba Dragonetti
Friedrich Schäper
Friedrich Schäper
Alba Dragonetti
Friedrich Schäper
Alba Dragonetti
Friedrich Schäper
Katharina Rival
Von der Skizze zum fertigen Stil
Zusammen mit Marita entschieden wir uns für die spannensten Skizzen und Ideen und testeten nun verschieden Stile, Texture, Farben und Stimmungen an diesen ersten Skizzen.
Lange Zeit waren diese Entwürfe noch viel zu erwachsen und ernst, wurden dann aber dem Zielpublikum entsprechend, leichter und fröhlicher. Es ist wichtig immer wieder den Schritt raus zu machen und zu sehen, für wen ist der Film gedacht? Gruselig ja! Aber für Vorschul-Kinder.
From Sketch to Final Style
Together with Marita, we chose the most exciting sketches and ideas and then tested different styles, textures, colors, and moods on these initial sketches. For a long time, these drafts were still too mature and serious, but they were eventually adjusted to be lighter and more cheerful, in line with the target audience.
It's important to step back and consider, who is the film intended for? Scary, yes! But for preschool audience.
Alba Dragonetti
Alba Dragonetti
Katharina Rival
Katharina Rival
Katharina Rival
Katharina Rival
Katharina Rival
Friedrich Schäper
Friedrich Schäper
Friedrich Schäper
Am Ende der Entwicklungsarbeit standen schließlich diese 3 Style-Frames:
We ended up with these 3 style frames a the end of development:
Friedrich Schäper
Große, verspielte Formen, feine Details mit Linien bunte Farben.
manche Formen haben eine Textur, andere sind einfach nur flach farbig.
---
Large, playful shapes, delicate details with lines, and vibrant colors. Some shapes have a texture, while others are simply flat colored.
Friedrich Schäper
Der Raum ist perspektivlos. Manche Objekte bestehen nur aus Linien, andere sind rein flächig.
---
The space lacks realistic perspective. Some objects consist only of lines, while others are purely flat.
Friedrich Schäper
Die Farbkontraste warm vs. kalt und hell vs. dunkel lenken und leiten den Blick, so dass wir sofort Vanja in der Szene finden.
---
The color contrasts warm vs. cold and light vs. dark guide and direct the viewer, allowing us to immediately spot Vanja in the scene.
Ein Rezept für die Hintergründe:
Jetzt hatten wir die Haupt Entscheidungen getroffen, es musste nur noch alles in ein wiederholtbares “Rezept” gebacken werden, sodass alle beteiligten Künstler genau wissen was zu tun ist.
A recipe for the backgrounds:
Now that we had found our style. Everything just needed to be baked into a simple and understandable "recipe," so that all the involved artists knew exactly what to do.
Friedrich Schäper
Friedrich Schäper
Friedrich Schäper
Friedrich Schäper
Colorboard
Wir hoffen diese Beispiele geben einen kleinen Einblick in den Prozess und die Entwicklungsarbeit, die geleistet werden kann, noch bevor überhaupt animiert wird.
Der Film ist auf über 60 Festivals erfolgrecih gelaufen und wurde zuletzt auf die Oskar Longlist 2024 gewählt. Auch dank der umfangreichen Entwicklungsarbeit.
We hope these examples provide a glimpse into the process and the development work that can be done even before any animation begins.
The film has successfully screened at over 60 festivals and was recently selected for the Oscar Longlist 2024, thanks in part to the extensive development work.
We’re always excited about new projects! If you’re thinking about working with us or have a project idea you would like to discuss, please write us a mail or book call!
Explore the unique possibillities of 2D Animation and learn how it can set your brand apart.
If you are interested in applying for an internship please fill out the form. Requirements are: that you are a student, have to take a mandatory internship for your university and that the internship is about 5-6 months.
🖥️ website made with laytheme
We’re always excited about new projects! If you’re thinking about working with us or have a project idea you would like to discuss, please write us a mail or book call!
Explore the unique possibillities of 2D Animation and learn how it can set your brand apart.
If you are interested in applying for an internship please fill out the form. Requirements are: that you are a student, have to take a mandatory internship for your university and that the internship is about 5-6 months.
🖥️ website made with laytheme